حاملگی های متعدد با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است

16مه 2019 - تحقیقات نشان داده است که احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 برای زنانی که وارد یائسگی شده اند و حداقل چهار حاملگی را تجربه کرده اند، بیشتر است.

داده های جمع آوری شده از پیمایش ملی بهداشت و تغذیه نشان داد که خطر ابتلا به دیابت در زنانی چهار حاملگی یا بیشتر را تجربه کرده اند نسبت به زنانی که دو یا سه بار باردار شده اند، افزایش 28 درصدی نشان می دهد.

دکتر Ningjian Wang از بخش غدد درون ریز و متابولیسم در بیمارستان مردمی نهم شانگهای و دانشکده پزشکی دانشگاه جیائو تونگ شانگهای گفت: شواهد رو به رشد نشان می دهد که شروع قاعدگی در سنین پایین تر، وضعیت پس از یائسگی و مدت زمان باروری(reproductive life spans) کوتاه تر و طولانی تر از حد معمول، خطر مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 را افزایش می دهند.

از مدتها پیش محققان می دانستند که به دلیل تغییرات متابولیک پیشرونده در طول بارداری، بارداری به عنوان یک عامل دیابتوژنیک محسوب می شود، که منجر به ایجاد مقاومت در برابر انسولین و هایپرانسولینمی جبرانی می گردد. مطالعات نشان داده اند که حاملگی های بیشتر می توانند توانایی عملکرد طبیعی سلول های بتا را در حفظ هوموستازی طولانی مدت گلوکز پس از بارداری دچار اختلال کند، با این وجود، در مورد این که حاملگی بعدی یکی از عوامل خطر ابتلا به دیابت در ادامه ی زندگی است، اختلاف نظرهایی وجود دارد.

این گزارش بر اساس اطلاعات سلامت بیش از 9000 زن یائسه که در طول هیچ یک از حاملگی های آنها، دیابت حاملگی تشخیص داده نشده بود، منتشر شده است.در زمان جمع آوری اطلاعات، مقدار HbA1c تمام زنان شرکت کننده اندازه گیری شد و همه ی آنها تست تحمل 75 گرم گلوکز خوراکی را انجام دادند.

محققان کشف کردند که احتمال مقاومت به انسولین برای زنانی که حداقل چهار بار باردار شده اند نسبت به افرادی که تنها دو یا سه حاملگی داشته اند، بیشتر است.

باید توجه داشت که مطالعات قبلی بر زنان یائسه تمرکز نکرده بودند؛ در نتیجه زنان در آن مطالعات ممکن است بعدا بارداری دیگری را نیز تجربه کرده باشند .با این حال، این مطالعه شامل تمام حاملگی ها در کل زندگی زنان بوده و به این ترتیب به زنان در سن بارداری توصیه های علمی بیشتری ارائه می دهد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/may/multiple-pregnancies-linked-to-increased-type-2-diabetes-risk-93471164.html